Waarom succesvolle leiders coachingcompetenties nodig hebben

https://trainingcoachingsquare.be/business-manager/wp-content/uploads/sites/6/2020/02/film-photography-of-furniture-indoors-3589891.jpg

Om succesvol te zijn, hebben organisaties leiders nodig die creativiteit en innovatie in de huidige complexe en onstabiele wereld kunnen stimuleren. De leiders van vandaag dienen het potentieel van mensen te kunnen ontketenen om duurzame oplossingen te vinden voor de wereldwijde uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan. Dit vereist vaak het nemen van beslissingen in complexe of dubbelzinnige omgevingen, het begrijpen van culturele, politieke en demografische verschillen en dus een sterke flexibiliteit en wendbaarheid van leiders.  

Omdat het de mensen zijn die de organisatie succesvol maken of niet, is het belangrijk dat het potentieel van medewerkers zo goed mogelijk benut wordt en geoptimaliseerd wordt zodat de organisatie de vereiste resultaten kan neerzetten. De leiders van vandaag dienen in staat te zijn om  te werken met ambiguïteit en complexiteit. Dit vereist specifieke competenties en een Growth mindset om succesvol te zijn als leider.

Right Management en Tucker International deden samen een uniek onderzoek naar de  competenties die wereldwijde leiders nodig hebben om succesvol te zijn. Ze bestudeerden de competenties van 1.867 leiders van 13 nationaliteiten tussen april 2010 en december 2011.  In deze studie waren zo’n 134 industrieën vertegenwoordigd en was een grote verscheidenheid aan bedrijven opgenomen, van middelgrote bedrijven tot Fortune 100-organisaties.  

De studie identificeerde zes essentiële competenties die nodig zijn voor het succes van leiderschap, vooral voor wereldwijde leiders die in verschillende culturen actief zijn:

1. Sociaal aanpassingsvermogen

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om comfortabel te socialiseren met nieuwe mensen in onbekende sociale situaties en om oprechte interesse in anderen te tonen.

2. Creativiteit demonstreren

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om te genieten van nieuwe uitdagingen, te streven naar innovatieve oplossingen voor sociale en situationele problemen en te leren uit verschillende bronnen. Deze kwaliteit omvat het vermogen om om de hoek te kijken, resultaten te voorspellen en te handelen ondanks de onzekerheid. 

3. Evenwichtige attitude

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om kalm te blijven, niet kritisch te zijn over zichzelf of anderen en te leren van fouten. In goede en vooral in slechte tijden kijken mensen in een organisatie naar hun leiders voor begeleiding. Die leiders die een evenwichtige houding uitstralen en kalm blijven bij verandering of in moeilijke tijden zetten de toon voor een organisatiecultuur die veerkrachtig is.

4. Respect tonen voor overtuigingen

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om respect te tonen voor de politieke en spirituele overtuigingen van mensen, of ze nu uit dezelfde cultuur komen of uit een andere cultuur.  Het omvat ook een goed gevoel voor humor, wat een onderschat en ondergewaardeerd aspect is van lokaal en mondiaal leiderschap. Leiders die de juiste humor kunnen gebruiken in stressvolle situaties met politieke of spirituele verschillen, kunnen spanningen verspreiden en dingen losmaken voor een meer succesvolle probleemoplossing.

5. Vertrouwen inboezemen

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om vertrouwensrelaties op te bouwen en te onderhouden. Vertrouwen is de lijm die teams bij elkaar houdt. Het opbouwen en onderhouden van vertrouwen tussen organisaties en culturen is een gecompliceerd proces omdat vertrouwen niet hetzelfde betekent voor verschillende mensen uit dezelfde of uit verschillende culturen. Een succesvolle leider neemt de tijd om de persoonlijke en culturele verschillen tussen  mensen te begrijpen om vertrouwen op te bouwen en het vertrouwen op de juiste manier te behouden.

6. Navigeren in dubbelzinnigheid

Deze competentie vertegenwoordigt het vermogen van een leider om niet gefrustreerd te raken door vaagheid en onzekerheid, maar om er doorheen te kijken, en uit te zoeken hoe de dingen gedaan worden in verschillende teams, verschillende landen en verschillende culturen.  Dubbelzinnige situaties zijn de norm bij het leidinggeven aan verschillende culturen, dus het vermogen om succesvol te werken in deze multiculturele omgevingen is duidelijk een voordeel.

Het onderzoek bewijst dat succesvolle leiders:

  • Genieten
    van nieuwe uitdagingen, streven naar innovatieve oplossingen en situationele  vraagstukken en leren van verschillende
    bronnen
  • Vertrouwensrelaties
    bouwen en onderhouden
  • Comfortabel
    socialiseren met nieuwe mensen in onbekende sociale situaties en oprechte
    interesse in andere mensen tonen
  • Doorheen
    de vaagheid en onzekerheid heen kunnen kijken, hierdoor niet gefrustreerd raken
    en uitzoeken hoe het in andere culturen gaat
  • Kalm
    blijven, niet zelfkritisch worden en leren van fouten en
  • Respect
    tonen voor de politieke en spirituele overtuigingen van mensen uit andere
    culturen.

Manpower en Tucker International wijzen erop dat het aanbieden van training om leiderschapscoachingvaardigheden te ontwikkelen cruciaal is om de zes kerncompetenties te ontwikkelen die leiders nodig hebben om effectief te kunnen leiden in de huidige diverse en wereldwijde omgeving, omdat het aantal kant-en-klare leiders schaars is! Dat is waarom leiders professionele coach opleiding nodig hebben.

Het zijn precies deze 6 kerncompetenties (én meer) die men ontwikkelt in het ICF Accredited Professional Coach Training Program ROOT-GROW©. Tijdens deze intensieve training leer je onder andere:

  • het tonen van een lerende Growth mindset
  • het openstaan voor het niet-weten, vanuit vertrouwen in zichzelf en de ander
  • het respecteren van andere overtuigingen en percepties 
  • het vermogen om zichzelf te beheersen en niet overmeesterd te worden door emoties of reacties van anderen
  • in staat zijn te luisteren zonder te oordelen, vanuit oprechte interesse in mensen
  • de uitdrukking van gevoelens, percepties, bezorgdheden, overtuigingen en suggesties te accepteren en te onderzoeken
  • het stellen van vragen die creativiteit en innovatie stimuleren
  • in staat zijn om onderliggende behoeften en vaste zienswijzen te identificeren, verschillen tussen feiten en interpretaties vast te stellen; en contradicties tussen gedachten, gevoelens en actie
  • in staat zijn om te schakelen tussen verschillende standpunten en nieuwe mogelijkheden voor actie te vinden

Benieuwd hoe het ROOT-GROW© trainingsprogramma van jou een betere manager/coach kan maken? Schrijf je in of contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.

Combi ROOT©+GROW© Certified Business Coach

De kortste weg tot Certified Business Coach