Communicatie in de moderne tijd: een essentiële vaardigheid
Waarom een opleiding in Communicatie met Impact?
In een professionele wereld waar 95% van de uitdagingen binnen bedrijven te maken heeft met misverstanden, is het nog nooit zo cruciaal geweest om effectief en met invloed te kunnen communiceren.
Deze vaardigheid, die vaak wordt gezien als aangeboren, is in werkelijkheid complex en subtiel. Misverstanden en conflicten als gevolg van communicatie zijn aan de orde van de dag. Het is niet ongewoon dat dezelfde boodschap verschillend wordt geïnterpreteerd, afhankelijk van de persoon en de context, zoals het werk van Schulz von Thun illustreert.
Het goede nieuws? Je kunt je communicatie altijd verbeteren.
Er zijn veel trainingen op de markt en misschien heb je er zelfs al verschillende gevolgd, zonder het gewenste effect… Wat maakt dat het omzetten naar de praktijk zo uitdagend is? Het is alsof je na al je inspanningen, je onvermijdelijk terugvalt in je oude gewoontes…
Twee belangrijke realiteiten
Voor veel mensen lijkt communicatie een gegeven: “Ik weet al hoe ik moet communiceren”. Laten we een analogie gebruiken: zie communicatie als autorijden. Natuurlijk kun je rijden, maar als je te maken krijgt met onvoorziene omstandigheden, zou het dan geen goed idee zijn om je techniek te perfectioneren?
Heb je geprobeerd je kinderen te leren autorijden? Je zult merken dat veel gedrag nu automatisch gaat. Op dezelfde manier is het, als het gaat om communicatie. Het is van vitaal belang om te identificeren wat we automatisch doen, welke gewoonte zou er anders mogen en wat hebben we dus af te leren om nieuwe patronen aannemen. Dit vereist bewuste communicatie.
Bewust zijn betekent niet “mediteren op een berg”. Bewust zijn betekent die fractie van een seconde tussen actie en reactie gebruiken om een keuze te maken in plaats van op de automatische piloot te werken (en geleid te worden door stress, emoties, enz.). Bewust zijn betekent onze eigen valkuilen herkennen, onze behoeften, onze stijl, de verwachtingen van anderen begrijpen, onze sterke punten op een weloverwogen manier gebruiken, enz.
We leerden communiceren op de leeftijd van 1 of 2 jaar, onbewust. Nu is het tijd om je hiervan bewust te worden en het af te leren – niet omdat “je het niet goed doet”, maar om te zien hoe het je meer voldoening, rust en afstemming kan brengen, …. en je relaties (professioneel en privé) kan verbeteren.
Bovendien, en dit is een menselijke realiteit, vermijden we vaak de confrontatie met moeilijke communicatie. Gesprekken waarin we ons kwetsbaar voelen. Effectieve communicatietraining gaat dus niet over het toepassen van een kant-en-klare methode (waardoor conventionele training onvoldoende is om blijvende verandering teweeg te brengen). Het gaat over stilstaan en onderzoeken welk overtuigingen er vandaag zijn en het veranderen van onze overtuigingen.
En dit maakt dat we in trainingen dit weerspiegelen in onze aanpak. We pakken communicatieproblemen frontaal aan, zonder er omheen te draaien. Hiervoor voorzien intensieve driedaagse cursus, aangevuld met intervisiesessies en individuele coaching gericht op het veranderen van denkwijzen, om een echte verschuiving in perspectief te bewerkstelligen.
Meer dan theorie dus. We weten dat om nieuwe communicatievaardigheden echt te integreren, het niet genoeg is om van strategie te veranderen, maar om je mindset te veranderen zodat je echt in staat bent om toe te passen wat je hebt geleerd, waarbij je de tijd neemt die nodig is om significante vooruitgang te boeken. Je bent en doet wat je denkt. En hierin ligt dan ook de sleutel voor je communicatie.
Waarom is dit nu zo belangrijk? In een context waarin professionele effectiviteit onlosmakelijk verbonden is met de kwaliteit van communicatie, is het uitrusten van jezelf met de vaardigheden die je nodig hebt om te communiceren met impact en invloed een essentiële investering in je professionele en persoonlijke toekomst.